تات نویس

گمان مبر که به پایان رسید کار مغان | هزار جام نخورده که در رگ تاک است

تات نویس

گمان مبر که به پایان رسید کار مغان | هزار جام نخورده که در رگ تاک است

مناظره سیاسی - نامزدها به اختصار

مناظره این بار رنگ و بوی چالش بیشتری داشت. هر چند با توجه به غیبت محمود احمدی نژاد و دیگر همکارانش کسی به تقلب در مدرک، یا فساد مالی متهم نشد اما بحث های جالبی مطرح شد. در این پست به اختصار به نامزدها پرداخته و در پست بعد به نکات مهم مناظره می پردازیم.

1. غرضی:

اصراری که ایشان به عدم بحث روی گذشته و کنار گذاشتن جناح های کشور داشت، با تاکیدی که ایشان روی جمله ای از اصلاح طلبان داشت تناقض بزرگی بود.

حال این سند حقوق بشر که به گفته خود ایشان نامه امام علی ع به مالک اشتر همه آن را دارد چه ایرادی دارد که ایشان را این همه عصبانی می کند خدا می داند.


2. حداد عادل:

اصلا بهتر از مناظره قبلی نبود. حداد آمده بود که بحث را درباره مشکلات کشور به سمت اصلاح طلبان ببرد. داستان مجلس ششم که پس از تجدید نظر و ابطال صدها هزار رای با رتبه سی ام به مجلس رفت، انتقاد از حذف های دولت خاتمی و این که حذف های احمدی نژاد جواب آنهاست در برابر این که احمدی نژاد اصولگرا نیست چگونه جمع میشود؟!

(گفتنی است، خاتمی وزیرهایی اصولگرا را برای 8 سال به صورت ثابت در کابینه داشت!)


3. قالیباف:

به هیچ وجه خوب نبود. قالیباف هر 3 جمله یک بار می گوید به قبلی ها احترام می گذارد، اما به طور کامل در حال تخریب اصلاحات است. گریزهای ناگهانی به جبهه و خاطرات رزمندگی به نظر اصلا برازنده نبود و نشان از بلاتکلیفی دیدگاه او داشت. قالیباف باید انتخاب کند یا نظامی باشد یا نباشد. جالب است که قالیباف به تمام برخوردهایی که ما از زمان او با دانشجویان سراغ داریم، افتخار می کند.

البته اعتماد به نفس او در هنگام ارائه این سخنان مثال زدنی است!


4. روحانی:

روحانی درباره سابقه خود در دیپلماسی و شورای امنیت ملی مسلط و حاضر جواب عمل کرد. ضمن این که وقت خود را هم به خوبی مدیریت کرد. اما شاید اگر در کنار آن ایستادگی در برابر حرف های قالیباف، ایرادات خود را تلویحا می پذیرفت در وضعیت بهتری قرار می گرفت.

نقدهایش به قالیباف و سیاست خارجی روز، استوار و مستدل بودند، و البته روحانی استفاده از جملات مناسب هوادارانش را خوب بلد است.



5. ولایتی:

علی اکبر ولایتی با آن سابقه طولانی و تجربه اش در سیاست خارجی در این مناظره می توانست موقعیت خوبی داشته باشد و از این موقعیت هم استفاده لازم را کرد. وی انتقادات خوبی به سیاست خارجی وارد کرد، هر چند که سعید جلیلی تمام اطلاعات او را غلط می دانست. اما مسائلی را که درباره عملکردهای مخرب و کارشکنی های داخلی عنوان کرد که تا به حال به این صورت گفته نشده بودند و برای مخاطب شناخت سیاسی به همراه داشتند. 

کارشکنی هایی که هر چند به نظر تعدادیشان به تیم احمدی نژاد برمیگشت اما ولایتی حاضر نشد اشاره ای نزدیک تر از "عده ای که می خواستند کار به نام خودشان تمام شود..." داشته باشد.


6. عارف:

دکتر عارف اما در این مناظره به قرعه خوبی خورد! تمام وقتش را آگاهانه در نوبتش برای سخنرانی استفاده کرد. عارف به موقع بحث را از دولت اصلاحات به سمت اصولگرایان آورد تا اصولگرایان نتوانند مناظره را در مسیر خود و انتقاد از اصلاح طلبانی که 8 سال است حذف شده اند، پیش ببرند.

هر چند عارف هنوز در حاضر جوابی کمی ضعف دارد و می توانست از نامزدهای در بند هم سخن بگوید، اما پاسخ هایی که به نقدها به ترتیب داد، پذیرفتن اشتباهاتش در دولت خاتمی و همین طور استفاده کامل از فضاهای مطرح شده باعث میشود او یکی از موفقترهای این مناظره باشد.


7. جلیلی:

صحبتهای جلیلی مخاطب را درباره انتخابش به عنوان مسئول تیم مذاکره به شک می اندازد!

تمام جلیلی را می توان در این دو جمله خلاصه کرد که اولا بنده تنها کاندید اسلامی و اسلامگرا هستم پس درست می گویم و همین برای ریاست جمهوری کافی است. و ثانیا بنده کاندیدای حزب اللهی مورد نظر مقام رهبری هستم!

علاوه بر آن تخطئه اطلاعات دیپلماتیک علی اکبر ولایتی، دادن گزارش از کشته شدگان حرکات مدنی در کشور و گرفتن ایراد از عارف و دولت خاتمی به جای قالیباف یا نیروی انتظامی، صحبتهای عجیب درباره مذاکرات هسته ای، ایراد گرفتن های تکراری به اصلاحات، کشاندن بحث به مساله تکراری فتنه، صحبت های جالب(!) درباره قطعنامه 598 و چند حرکت اشتباه دیگر باعث میشوند جلیلی چه به صورت سیاسی-جناحی و چه به صورت فردی-گفتمانی در این مناظره کاملا ناموفق باشد.

در کل جلیلی خیلی سعی کرد با انتقاد از دولت اصلاحات خود را محافظ اسلام و ولایت نشان دهد، ژستی که محمود احمدی نژاد خیلی وقت است خرابش کرده است!!!


8. رضایی:

محسن رضایی اما با موضع گیری های معتدل تر توانست حداقل چیزی را از دست ندهد. او سعی کرد به انتقادهای فنی به کل مناظره جایگاه خود را به صورت یک "بزرگتر" نشان بدهد. مطلبی که البته مورد استقبال نامزدها قرار نگرفت؛ هر چند به زعم نگارنده نقدهای رضایی اگر خیلی به جا نبودند، حداقل وارد بودند!

نظرات 2 + ارسال نظر
[ بدون نام ] شنبه 18 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:27

تشکر از اینکه بی طرف نوشتی.زرشک
بگو میخوای به کی رای بدی.خلاص

فکر می کنم جهتگیری بنده و متمایل بودنم به اصلاح طلبان در این روزها واضح است.

اما آن چه نوشته ام از نظرم واقعیت است.

خط خطی ها شنبه 18 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 08:45 http://khat-khati-ha2.mihanblog.com/

جلیلی زیاد هم بازنده بنود!
قشری از جامعه که روی صبحت جلیلی با آنان بود ازر جلیلی راضی اند. همانگونه که از احمدی نژاد 88 راضی بودند.

این مناظره باعث افزایش آرای جلیلی نشده و صرفا هواداران همیشگیش را راضی کرده است... البته اگر نخواهیم بگوییم که آرای او ریزش داشته اند...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد